Performances Χορός στην πόλη
Επετειακή δράση για τα 30 χρόνια του Διεθνούς Κέντρου Χορού Καλαμάτας
Η παράδοση είναι μνήμη. Ο χορός είναι μνήμη. Το τραγούδι είναι μνήμη.
Η χορευτική περφόρμανς Φωνές είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη με γυναίκες και άνδρες χορωδούς από τις Λέσχες Φιλίας, Αλληλεγγύης και Πολιτισμού Α και Β του Δήμου Καλαμάτας. Αφετηρία της δημιουργικής διαδικασίας αποτέλεσε ο Καλαματιανός χορός, ένας παραδοσιακός κυκλικός χορός που συνδέεται άμεσα με την ιστορία και τη συλλογική μνήμη της πόλης.
Μέσα από δύο εργαστήρια φωνητικού και κινητικού αυτοσχεδιασμού, η ομάδα εστίασε στη δομή, τον ρυθμό και τις δυναμικές του Καλαματιανού, αναζητώντας νέους τρόπους να τον βιώσει και να τον επανερμηνεύσει. Η δομή του παραδοσιακού χορού και τραγουδιού, σε αυτή την περφόρμανς, ανασχηματίζεται από τις προσωπικές αφηγήσεις και τις μνήμες των συμμετεχόντων.
Μέσα από αυτές τις ιστορίες, οι φωνές και τα σώματα συνθέτουν ένα νέο, συλλογικό αφήγημα, όπου ο παραδοσιακός ρυθμός του Καλαματιανού μεταμορφώνεται σε μια ζωντανή καταγραφή της μνήμης και της εμπειρίας τους. Ο χορός έγινε σημείο συνάντησης ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, ενώ η φωνή και η κίνηση ενώθηκαν σε μια παράσταση που εξερευνά το πώς η μνήμη μεταφέρεται και μεταμορφώνεται στο πέρασμα του χρόνου.
Στο Αμφιθέατρο του Κάστρου Καλαμάτας, έναν χώρο βαθιά συνδεδεμένο με την ιστορία και την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης, οι φωνές και τα σώματα των γυναικών και των ανδρών συνδιαλέγονται με το παρελθόν και το παρόν. Ο ρυθμός του Καλαματιανού και ο παλμός της μουσικής αντηχούν μέσα στο κάστρο, μετατρέποντας την παράσταση σε μια τελετουργία όπου η συλλογική μνήμη ζωντανεύει.
Είσοδος ελεύθερη με δελτίο εισόδου, μέχρι εξάντλησης των διαθέσιμων θέσεων.
Πληροφορίες για την προμήθεια των δελτίων θα ανακοινωθούν.
- Χορογραφία: Παναγιώτα Καλλιμάνη
- Βοηθός χορογράφου: Αναστάσης Καραχανίδης
- Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
- Συμμετέχοντες: Αγγελοπούλου Αθηνά, Αθανασάκη Μαρία, Αρζόγλου Μαγδαληνή, Βασιλειάδη Αικατερίνη, Βασιλειάδης Ευθύμιος, Γερακάρη Μαρία, Δεληγιάννη Σταματία, Δημοπούλου Παναγιώτα, Ηλιακοπούλου Βασιλική, Κανελλοπούλου Ναυσικά, Καρούτα Κωνσταντίνα, Κάργα Αυρηλία, Κοντοπούλου Βίκυ, Κορμποπούλου Μαρία, Κουλέτση Σταυρούλα, Κουμουνδούρου Ευθαλία, Κωνσταντοπούλου Βασιλική, Λεβεντέα Ελένη, Μουτσούλα Μάγδα, Μπαχούρου Γρηγορία, Ξανθάκη Θεοδοσία, Πάνταζάρα Κωσταντίνα, Πεπόνης Γεώργιος, Πράττη Σταυρούλα, Ρομπόγλου Ελένη, Σπετζοπούλου Ευανθία, Τσαγδή Σουλτάνα, Τσαλακουβέρτας Νικόλαος, Τσώνη Ευγενία, Φουρναράκου Σταυρούλα, Χαντζή Ευπραξία, Χουλιάρα Παναγιώτα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗ
Γεννηµένη στο Αίγιο, ξεκινάει χορό στη σχολή της Όλγας Μαράντη. Το 1993 φεύγει για το Παρίσι, όπου παρακολουθεί μαθήματα χορού. Το 1994 συνεχίζει τις σπουδές της στο Centre de danse international de Rosella Hightower, στις Κάννες. Το 1996 ολοκληρώνει τις σπουδές της στο Centre de danse contemporaine d’Angers, όπου καλλιτεχνικοί διευθυντές του σχολείου είναι οι γνωστοί χορογράφοι Joëlle Bouvier και Régis Obadia. Τελειώνοντας τη σχολή, της προτείνουν αμέσως να συνεργαστεί μαζί τους («Les Chiens», «Fureur», «De l’Amour», «L’oiseau Loup»).
Παράλληλα, από το 2002 συνεργάζεται και με άλλες ομάδες χορού: Experience Harmaat («Topo», 2002), Carlotta Ikeda («Togue», 2003), Kubilai Khan Investigations («Sorrow Love Song», 2004–2005), Nasser Martin Gousset («Peplum» και «Comedy», 2006–2008). Από το 2006 συνεργάζεται με τον Josef Nadj («Poussière de soleils», «Asobu», «Cherry Brandy»).
Το 2009 δημιουργεί με άλλους χορευτές την κολεκτίβα The Plant Collective και παρουσιάζουν τις παραστάσεις «Trente» (Φεστιβάλ Αθηνών, 2009) και «Double Take» (Φεστιβάλ Αθηνών, 2011). Από το 2014 ασχολείται αποκλειστικά με τις δικές της χορογραφίες: «Contreplongées» (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2014), «Mam Mam Un Dîner Magique» (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2016), «Arrêt sur Image» (MIR Festival, 2016), «Allez viens…», παράσταση με οκτώ καταξιωμένους ηθοποιούς στο Εθνικό Θέατρο (2019).
Το 2022 επιμελείται την κινησιολογία και τη χορογραφία για την παράσταση «Σπιρτόκουτο, The Musical – Πόλεμος σε τέσσερις τοίχους» στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Την ίδια χρονιά συλλαμβάνει και σκηνοθετεί τη χορευτική περφόρμανς «Φωνές» (εγκατάσταση στο Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο της δράσης Ανοιχτά Πανιά, Χανιά 2022). Τα έργα της παρουσιάζονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το 2024 συμμετέχει ως χορεύτρια στην όπερα «Armide», σε σκηνοθεσία της Lilo Baur, στην Opéra Comique de Paris.
Παράλληλα με το καλλιτεχνικό της έργο, διαθέτει δίπλωμα καθηγήτριας και διδάσκει σε σχολές και σεμινάρια χορού, όπως η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, το Centre Chorégraphique d’Angers, το Centre Chorégraphique d’Orléans, το Centre Chorégraphique de Nantes και άλλοι φορείς.